1. Què es pot aconseguir llegint?
Llegint podem aconseguir moltes coses, ja siga mitjançant la lectura de llibres, periòdics, revistes... com per exemple, podem adquirir nous coneixements, tindre informació sobre allò que passa en el món, tindre diverses opinions respecte de temes que eren desconeguts per a nosaltres, conèixer diverses cultures..., i a més, serveix per a formar-nos.
D'altra banda, segons Joan Portell, llegir és l'acció per la qual distingim, interpretem i comprenem un missatge que ens arriba figurat per qualsevol signes gràfics. Llegir és, doncs, una activitat complexa, individual i social. Una activitat que per sí sola ja està carregada de valors.
2. Com es pot practicar la bona lectura?
Segons Harold Bloom, la millor forma de practicar la bona lectura és prendre-la com una disciplina implícita: en última instància, no hi ha més mètode que el propi, quan un mateix s'ha moldeat a fons.
3. Com podem saber quin és el llibre adequat per a cada edat?
Podem saber quien és el llibre adequat per a cada edat a través de l'evolució madurativa del xiquet, ja que hi ha xiquets que tenen la capacitat de llegir llibres més complicats d'entendre des de menuts i, en canvi, altres xiquets desenvolupen la seua habilitat lectora més lentament.
4. En què es diferencia i en què coincideix la literatura infantil, juvenil i d’adults?
Es diferencia en que quant més major siga la persona, els coneixements són més i la dificultat del vocabulari i el tema de la lectura augmenta. A més, les perspectives cap al món són diferents, ja que els més menuts tenen menys experiència per a interpretar els llibres.
Coincideix en que tan la literatura infantil, juvenil i d'adults té que ser llegida amb el mateix interés per a poder disfrutar del llibre.
5. Quina peculiaritat té el lector infantil?
La peculiaritat del lector infantil consisteix en que no és peculiar, ja que som nosaltres els que som peculiars, i per tant, hi ha que saber tractar els seus gustos per tal que aprenguen a estimar la lectura.
6. Què els agrada més llegir als xiquets?
Pense que no tots els xiquets tenen el mateix gust lector, però crec que els llibres que més els poden cridar l'atenció són aquells contes o històries que tenen dibuixos molt cridaners per a ells, i que a més els poden interpretar i entendre millor.
7. La literatura infantil ha de tenir com a finalitat educar i ensenyar els xiquets?
A més d'educar i ensenyar-los, la literatura infantil ha d'aconseguir que els xiquets s'ho passen bé llegint i que a poc a poc els puga anar agradant cada vegada més els llibres.
8. Quina és la característica més important de la literatura infantil? De què tracta l’autèntica literatura?
Les principals característiques han de ser que tinga la qualitat d'emocionar als xiquets, que aporte coses a la seua vida i que no només tinga una finalitat educativa, sinò que també els puga formar com a persones.
L'autèntica literatura tractava de la veritat psicològica, emocional i social tal com la mostraven les accions i reflexions dels seus protagonistes; la novel-la versava sobre el caràcter desenvolupat al llarg del temps.
9. S’ha d’evitar la violència i la sang en els contes de xiquets?
No s'ha d'evitar els temes com la violència, la mort, la sang... en els contes de xiquets, perquè això seria llevar-li el sentit de la història, i els xiquets han de saber que aquestes coses existeixen en la vida real, però si que hem de tindre en compte que els continguts s'han d'adaptar a l'edat de cada xiquet a l'hora de contar-lo.
10. Què entenem per animació lectora i quina és la manera més efectiva de posar-la en pràctica?
Quan parlem d'animació lectora ens referim a una sèrie d'invitacions a les persones perquè lligen. És a dir, convertir l'estona de lectura en un moment agradable i divertit, una parada en la tasca diaria que a qualsevol lloc de casa ajuda a establir forts vincles afectius amb els xiquets de la nostra aula, del nostre entorn...
La manera més efectiva de posar la lectura en pràctica és a través dels pares, l'escola... Si els xiquets són molt menuts podem fer-ho a través de cançons o contes abans de dormir, i si es tracta de xiquets més majors podem fer excursions a les biblioteques, contant llibres o deixant-lo que trie el seu propi llibre.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada