ACTIVITATS DEL TAST INICIAL
3) Llegiu l'article "Set sacrificis" de Vicenç Pagès Jordà i afegiu un altre exemple d'un clàssic juvenil explicant una escena exemplar.
- El rei lleó, la caputxeta vermella, els tres porquets...
Quina és la moralitat dels contes de la Ventafocs, la Caputxeta vermella i la Blancaneus?
- Ventafocs: no hi tenim que menysprear a les persones humils, a les que no tenen diners, ja que hem de valorar la bondat de les persones i no la seua riquesa.
- Caputxeta vermella: no ens hem de fiar de persones desconegudes.
- Blancaneus: aquest conte reflexa la maldat i l'enveja que pot portar a moltes persones a comportar-se de manera cruel amb els altres.
Per què han tingut tant d'èxit? Són sexistes? Són adequats per als xiquets?
- El seu èxit es deu a que són llibres de temes clàssics que no han passat de moda al llarg de tots aquests anys.
- Jo crec que sí que són contes sexistes perquè en la majoria d'ells reflectixen a les dones com a persones fràgils, indefenses, que necessiten als homes per a que les salven o les ajuden.
- Jo pense que alguns contes sí que són adequats per als xiquets i altres no, ja que en alguns reflectixen violència, armes i maldat, i altres reflectixen amor, amistat i valors positius i adequats per a ensenyar als més menuts.
3.1.) Llegiu també l'article "Un cap de setmana tranquil" del blog del professor de literatura "La serp blanca" i expliqueu perquè una obra és un clàssic i quins són els vostres clàssics imprescindibles.
Calvino intenta delimitar què és un clàssic a partir de catorze intents de definició que cada vegada es van afinant més. Un clàssic es defineix com un llibre que t'agrada tornar a llegir. La definició que proposa en catorze i últim lloc és decebedorament inflada i literària: "és clàssic allò que persisteix com a soroll de fons fins i tot allà on l'actualitat més incompatible s'imposa".
3.2.) Quina és la diferència entre el foment de la lectura i l'educació literària, segons Gemma Lluch.
Fomentar la lectura és gaudir, compartir tot tipus de lectures. És una lliure i personal elecció de relats que deu desenvolupar-se en la biblioteca escolar.
I educació literària és formar lectors literaris que lligen textos clàssics i en la que el professor és qui decideix des del cànon ja establert què llegir. És una lectura acompanyada que es desenvolupa en classes de literatura.
4) Llegiu la següent entrevista amb Teresa Colomer i destaqueu allò que trobeu més significatiu sobre la LIJ.
Les idees que he trobat més significatives sobre la LIJ són les següents:
- La LIJ és una via de coneixement, una reflexió de la humanitat que està fixada en els llibres, una herència i una possibilitat a la que els xiquets deuen de tindre accés.
- Llegir (o escoltar) literatura infantil suposa que els xiquets i xiquetes tinguen la possibilitat de dominar el llenguatge.
- La LIJ ofereix una representació articulada del món que serveix com instrument de socialització de les noves generacions.
5) Veieu el següent programa sobre llibres infantils il·lustrats de la sèrie Un país de llibre, i l'enllaç amb la notícia sobre els millors llibres il·lustrats del 2013. Indiqueu les lectures que us interessen més de les que s'hi recomanen i expliqueu per què.
Un dels llibres que m'interessen és "Las zapatillas de ballet" de Noel Streatfeild perquè pense que és una història amb la que pots aprendre moltes coses, i amb el que et pot transmetre que mai abandones els teus somnis i que lluites per conseguir tot el que et proposes en la vida.
I un altre llibre que m'ha cridat l'atenció és "Eleanor i Park" de Rainbow Rowell ja que el tema principal és l'amor i a mi sempre m'agraden els llibres que tracten aquesta temàtica.
6) Trieu algun llibre que us agrade de la il·lustradora valenciana Aitana Carrasco.
El llibre que més m'ha agradat ha sigut el de "La Metamorfosi" de Franz Kafka on fa una critica a la societat intolerant envers la diferència que ha influenciat i captivat lectors durant generacions.
Una acurada edició de Sembra Llibres, amb traducció de Marta Pera, pròleg de Joan Miguel Oliver i disseny de Setanta.
4) Llegiu la següent entrevista amb Teresa Colomer i destaqueu allò que trobeu més significatiu sobre la LIJ.
Les idees que he trobat més significatives sobre la LIJ són les següents:
- La LIJ és una via de coneixement, una reflexió de la humanitat que està fixada en els llibres, una herència i una possibilitat a la que els xiquets deuen de tindre accés.
- Llegir (o escoltar) literatura infantil suposa que els xiquets i xiquetes tinguen la possibilitat de dominar el llenguatge.
- La LIJ ofereix una representació articulada del món que serveix com instrument de socialització de les noves generacions.
5) Veieu el següent programa sobre llibres infantils il·lustrats de la sèrie Un país de llibre, i l'enllaç amb la notícia sobre els millors llibres il·lustrats del 2013. Indiqueu les lectures que us interessen més de les que s'hi recomanen i expliqueu per què.
Un dels llibres que m'interessen és "Las zapatillas de ballet" de Noel Streatfeild perquè pense que és una història amb la que pots aprendre moltes coses, i amb el que et pot transmetre que mai abandones els teus somnis i que lluites per conseguir tot el que et proposes en la vida.
I un altre llibre que m'ha cridat l'atenció és "Eleanor i Park" de Rainbow Rowell ja que el tema principal és l'amor i a mi sempre m'agraden els llibres que tracten aquesta temàtica.
6) Trieu algun llibre que us agrade de la il·lustradora valenciana Aitana Carrasco.
El llibre que més m'ha agradat ha sigut el de "La Metamorfosi" de Franz Kafka on fa una critica a la societat intolerant envers la diferència que ha influenciat i captivat lectors durant generacions.
Una acurada edició de Sembra Llibres, amb traducció de Marta Pera, pròleg de Joan Miguel Oliver i disseny de Setanta.
7) Veieu el següent vídeo i comenteu quins recursos utilitza Dani Miquel per explicar el conte?
Dani Miquel per explicar el conte utilitza una caixa de fusta que, en un primer moment, l'utilitza per a guardar els petons imaginaris d'una filla i que van destinats per al seu pare.
Després, aqueta caixa de fusta es torna una caixa de música, la qual va tocant una cançó segons els forats que té un paper.
Entreu en la web de Dani Miquel i trobareu una unitat didàctica sobre els barrets d'Enric Valor i altres recursos. Seleccioneu-ne alguns.
Dani Miquel utilitza una sèrie de fitxes en les seues unitats didàctiques on es proposen diverses activitats per a que els xiquets i xiquetes dibuixen, pinten, retallen, utilitzen gomets, façan puzzles... Tot això ho proposa amb l'objectiu de que tant els menuts com els grans puguen conèixer la lectura de les rondalles valencianes d'Enric Valor.
9) Què els passa als llibres i al Sr. Morris?
El Sr. Morris estimava els llibres i tenia molts, però un dia va fer molt mal temps. Feia tant de vent que es va volar tota la ciutat i tots els llibres del Sr. Morris, qui es va quedar molt trist. Fins que de sobte, va apareixer un llibre que el va portar cap a una casa on hi havien molts llibres i des d'aquell moment el Sr. Morris va començar a ballar i a viure una nova vida entre tots aquells llibres.
10) Sabeu què és el treball per projectes? Si no ho teniu clar, reviseu el següent vídeo i l'article per poder explicar després quin tipus de projectes es poden realitzar per treballar la literatura.
El treball per projectes és una proposta de producció global on les activitats estan destinades a la realització d'un producte final.
Treballant per projectes els alumnes aprendran a buscar informació en diverses fonts; a organitzar, seleccionar e interpretar la informació; a debatir idees; a aplicar un pensament crític; a treballar en equip; a fomentar habilitats per a la solució de problemes; a desenvolupar la iniciativa i el espíritu emprendedor; a augmentar l'autonomia; i a comunicar-se adequadament tan oralment com escrit.
Per tenir una espera més agradable, menys monòtona i més fructífera. Enacara que hi pot haver una altra visió: simplement, que fora de la literatura no hi ha salvació.
2) Quina és la teua lectura ideal? Coincideix amb la de Manuel Baixauli?
- La meua lectura ideal és la lectura en la que es narren històries romàntiques o d'acció, i em dona el mateix si és un llibre llarg o curt, ja que si la història m'agrada, el llibre per molt llarg que siga no se'm farà pessat o aborrit.
- Estic d'acord amb Manuel Baixauli perquè com ella mateix diu, la lectura ideal depén de l'individu, és a dir, depén de cada persona.
PREGUNTES DELS ARTICLES: "PER QUÈ LLEGIM?"; "LA LECTURA IDEAL"; "ESPINÀS".
1) Per què llegim llibres?
Per tenir una espera més agradable, menys monòtona i més fructífera. Enacara que hi pot haver una altra visió: simplement, que fora de la literatura no hi ha salvació.
- La meua lectura ideal és la lectura en la que es narren històries romàntiques o d'acció, i em dona el mateix si és un llibre llarg o curt, ja que si la història m'agrada, el llibre per molt llarg que siga no se'm farà pessat o aborrit.
- Estic d'acord amb Manuel Baixauli perquè com ella mateix diu, la lectura ideal depén de l'individu, és a dir, depén de cada persona.
3) Quins són els elements de la narració destacables en el conte de Pere Calders Feblesa de caràcter?
En la narració, Pere Calders ha utilitzat la primera persona del singular i l'ús del diàleg entre els personatges.
En la narració, Pere Calders ha utilitzat la primera persona del singular i l'ús del diàleg entre els personatges.
4) En l'article " Valenciana, SA de prosa" de Francesc Calafat: quins autors es destaquen i què els caracteritza?
- Manuel Baixauli: Ha provocat un gran efecte amb "L'homa manuscrit", un llibre amb el mètode de boca a orella.
- Ferran Torrent i Joan F. Mira: Narradors que es troben ara en un punt dolç, ja que són els nascuts en les primeres passes dels seixanta del segle passat.
- Martí Domínguez, Vicent Usó, Francesc Bodí i Esperança Camps: Posseeixen universos narratius amb forta personalitat.
- Xavier Sarrià: en els relats "Històries del paradís" oofereix una mirada política sobre la injusticia social, la violència i la pobresa a escala internacional.
- Lliris Pico: se centra en l'educació femenina, la maternitat i els conflictes de parella.
- Manuel Baixauli: Ha provocat un gran efecte amb "L'homa manuscrit", un llibre amb el mètode de boca a orella.
- Ferran Torrent i Joan F. Mira: Narradors que es troben ara en un punt dolç, ja que són els nascuts en les primeres passes dels seixanta del segle passat.
- Martí Domínguez, Vicent Usó, Francesc Bodí i Esperança Camps: Posseeixen universos narratius amb forta personalitat.
- Xavier Sarrià: en els relats "Històries del paradís" oofereix una mirada política sobre la injusticia social, la violència i la pobresa a escala internacional.
- Lliris Pico: se centra en l'educació femenina, la maternitat i els conflictes de parella.
5) Quines adaptacions cinematogràfiques de la literatura catalana s'anomenen a l'article de Ximo Espinós? Quines coneixes?
- "La ferida lluminosa" de Josep M. de Segarra.
- "Laia" de Salvador Espriu.
- "Joc brut" de Manuel de Pedrolo.
- "La resposta" de Josep M. Forn.
- "La colmena" de Camilo José Cela.
- "La plaça del diamant", adaptada per Francesc Betriu.
- "Bearn o la sala de les nines" de Llorenç Villalonga.
- "La ferida lluminosa" de Josep M. de Segarra.
- "Laia" de Salvador Espriu.
- "Joc brut" de Manuel de Pedrolo.
- "La resposta" de Josep M. Forn.
- "La colmena" de Camilo José Cela.
- "La plaça del diamant", adaptada per Francesc Betriu.
- "Bearn o la sala de les nines" de Llorenç Villalonga.
6) Per què escriu Francesc Serés?
Francesc Serés escriu històries que li venen al cap de quan era menut, històries que les sap tothom i, a la vegada, no les sap ningú; que abans s'han escit milers de vegades i que encara es poden tornar a escriure; que han passat i que tornaran a passar; que són el que són i, a la vegada, molt més del que semblen.
Francesc Serés escriu històries que li venen al cap de quan era menut, històries que les sap tothom i, a la vegada, no les sap ningú; que abans s'han escit milers de vegades i que encara es poden tornar a escriure; que han passat i que tornaran a passar; que són el que són i, a la vegada, molt més del que semblen.
7) Què vol dir Josep Maria Espinàs quan comenta que "el llibre parla"?
"El llibre parla" significa que el llibre parla al possible lector i que l'autor no ha de fer d'inermediari entre el llibre i el lector. L'objectiu d'un llibre que parla és voler obrir els ulls al lector perquè vegi allò que l'escriptor vol, i que possiblement no existeix.
"El llibre parla" significa que el llibre parla al possible lector i que l'autor no ha de fer d'inermediari entre el llibre i el lector. L'objectiu d'un llibre que parla és voler obrir els ulls al lector perquè vegi allò que l'escriptor vol, i que possiblement no existeix.
8) Què ens ha de traspassar un llibre que valga la pena?
Un llibre que valga la pena llegir ha de transpasar-nos o despertar-nos una d'aquestes dues coses: idees o emocions. I si pot ser, millor que ens transmeta les dues coses.
Un llibre que valga la pena llegir ha de transpasar-nos o despertar-nos una d'aquestes dues coses: idees o emocions. I si pot ser, millor que ens transmeta les dues coses.
9)Quins tipus de llibres ens emocionen? Per què?
Els qui no som lectors professionals ni crítics, sabem que hem llegit llibres de qualitat objectiva, i fins i tot decisius en la història de la literatura, però per damunt de tot recordem algun llibre que ens ha emocionat.
Els qui no som lectors professionals ni crítics, sabem que hem llegit llibres de qualitat objectiva, i fins i tot decisius en la història de la literatura, però per damunt de tot recordem algun llibre que ens ha emocionat.
10) Recomana llibres, autors i pel·lícules que t'hagen emocionat i explica per què.
- "El niño con el pijama de rayas": Em sembla una història molt bonica i al mateix temps trista, ja que la mort dels dos xiquets protegonistes m'emociona molt.
- "Cuando abras el paracaidas": És un llibre ple de poemes on l'autor parla de la seua vida, de l'amor, de l'amistat, de la familia... És a dir, és un llibre ple d'emocions i experiències.
- "El niño con el pijama de rayas": Em sembla una història molt bonica i al mateix temps trista, ja que la mort dels dos xiquets protegonistes m'emociona molt.
- "Cuando abras el paracaidas": És un llibre ple de poemes on l'autor parla de la seua vida, de l'amor, de l'amistat, de la familia... És a dir, és un llibre ple d'emocions i experiències.
ACTIVITATS DE NARRATIVA
- On van els globus que se'ls escapen als infants?
Segons el video que han fet, el globus roig comença a pujar pel cel cada vegada més amunt, trobant-se amb un avió i ficant-se en mig d'una tempesta, fins arribar a la part més alta de l'univers on es troben tots els globus que se'ls escapen als infants.
- Com són els contes infinits?: 3 contes infinits.
Els contes infinits són històries curtes on el començament i el final és el mateix, de forma que, quan el conte termina, comença una altra vegada.
- Què li passa al petit globus vermell?
El globus vermell comença sent un xiclet d'un xiquet i després es converteix en una poma que es troba entre les branques d'un arbre. A continuació es transforma en una papallona, després en una flor i per últim es converteix en un paraigües.
IDEES PRINCIPALS DE L'ARTICLE "LITERATURA DE L'EDUCACIÓ"
- L’ensenyament ha començat a tenir un cert protagonisme
literari quan la conflictivitat s’ha convertit en un
problema gros que va més enllà de les aules, a causa de
les transformacions culturals i la immigració massiva dels
darrers anys.
- La primera
mostra literària de la vida escolar
al País Valencià és "La mestra" de
Víctor Gómez Labrado, que descriu un
conflicte ben diferent de l’actual: el seu
origen era més polític que no acadèmic. El llibre és una crònica minuciosa
de les que va viure l’escola de Barx. El
conflicte va ser motivat perquè els mestres
d’aquella escola, compromesos amb
els moviments de renovació pedagògica, defensaven una educació més moderna, arrelada al medi i
feta en l’idioma del país.



Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada